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Noise

Noise has been an issue in aviation since the first motorised flights. Some aircraft certified in recent decades are significantly quieter. Noise has nevertheless increased in some places, due to increased traffic.

Aircraft noise is a global problem. The International Civil Aviation Organization (ICAO) responded by adopting the concept of a ‘balanced approach’ in 2004 as the decisive criterion for limiting and reducing the number of people affected by aircraft noise. This approach offers the possibility of developing specific solutions for individual airports.

The balanced approach takes into account four elements to reduce noise pollution. These elements, which can be determined largely independently of one another, are the reduction of noise at source, spatial planning around airports, noise-reducing flight procedures and local flight restrictions.

(available in German, French or Italian)

Noise pollution register

Swiss environmental legislation requires that noise curves be drawn up for aerodromes emitting a certain level of noise pollution. The resulting maps are used to help keep noise pollution from aviation to a minimum.

Lärmabhängige Landegebühren

Einen Teil der Landegebühren ist auf verschiedenen Flugplätzen in der Schweiz in Abhängigkeit der Lärmentwicklung der Flugzeuge zu bezahlen. Die Flugzeuge werden dazu in Lärmklassen eingeteilt.

Lärmzertifizierung von Luftfahrzeugen

In der Schweiz benötigen Motorflugzeuge und Helikopter bereits seit 1971 eine Lärmzulassung. Heute basieren diese, mit wenigen nationalen Anpassungen, auf den Normen der Internationalen Zivilluftfahrtorganisation (ICAO). Aufgrund der verschärften Grenzwerte sowie der Raumplanungspolitik ist in der Schweiz eine der weltweit leisesten Flugzeugflotten anzutreffen.

Weiterführende Informationen

Federal Office of Civil Aviation FOCA