Mandatory Adherence to TCAS RA

FOCA SAND-2015-001

Anlass

Das "EASA Safety Information Bulletin No.2013-11, Issued 19 July 2013, Subject: ACAS II - Manoeuvres based on Visual Acquisition of Traffic", richtet sich an alle Flugzeugführer, deren Fluggerät mit einem Kollisions-Warngerät (ACAS/TCAS) ausgerüstet ist. Betroffen ist sowohl der kommerzielle als auch der nicht-kommerzielle Luftverkehr.

Die Vergangenheit zeigt, dass die Anweisung zur Befolgung von TCAS Resolution Advisory (RA) in einigen Dokumenten/Handbüchern nicht deutlich genug formuliert ist.

Diese Publikation soll das vorgeschriebene Verfahren untermauern.

Anweisung/Empfehlung

SIB No. 2013-11 (eff. 19JUL2013) http://ad.easa.europa.eu/ad/2013-11, Auszug:

"Applicability: All aircraft, having a collision avoidance system such as ACAS II (also referred to as TCAS II), installed.

Description: It has been observed that some Aircraft Flight Manuals (AFM) and Aircraft/Equipment Operating Manuals do not provide sufficient guidance regarding visual acquisition of, and safe separation from, nearby aircraft.

The flight crew could interpret the available guidance as authorisation to disregard an ACAS ‘Resolution Advisory' (RA) based on the crew's visual perception of the situation.

Avoidance manoeuvres based on visual acquisition of traffic may not always provide the appropriate means of avoiding conflicting traffic.

At this time, insufficient information is available to determine whether the airworthiness concern described in this SIB can be considered an unsafe condition that would warrant Airworthiness Directive (AD) action under EU 748/2012, Part 21.A.3B.

Recommendations: EASA recommends that the flight crew should be made aware of the following guidance:

1. When an RA occurs, the pilot flying (PF) shall respond immediately by direct attention to RA displays and manoeuvre as indicated, unless doing so would jeopardize the safe operation of the aircraft.

2. By not responding to an RA, the flight crew effectively take responsibility for achieving safe separation. In so choosing, they should consider the following cautions:

i. The traffic acquired by the TCAS may also be equipped with TCAS and it may manoeuvre in response to an RA coordinated with your own TCAS.

ii. The traffic acquired visually may not be the same traffic causing the RA.

iii. Visual perception of the encounter may be misleading. Unless it is unequivocally clear that the traffic acquired visually is the one generating the RA, and there are no complicating circumstances, the pilot's instinctive reaction should always be to respond to RAs in the direction and to the degree displayed.

iv. ATC may not be providing separation service or be communicating with the traffic causing the RA.

v. Disregarding RA during a coordinated encounter with another TCAS-equipped aircraft can result in loss of safe separation.

Anmerkungen

  • Auch bei visuellem Kontakt zu einem in der Nähe und möglicherweise auf Kollisionskurs  fliegenden Flugzeug ist die Resolution Advisory (RA) ausnahmslos und unverzüglich zu befolgen.
  • Fehleinschätzungen von Entfernung, Geschwindigkeit, Höhe und Kurs des anderen Flugzeugs werden durch das vorgeschriebene Befolgen des RA ausgeschlossen.
  • Ein TCAS RA wird allenfalls durch ein weiteres  Flugzeug, zu dem der Pilot keinen Sichtkontakt herstellen kann, ausgelöst.
  • Eine auf visuelle Wahrnehmung basierende Einschätzung einer Gefahrensituation birgt ein unkalkulierbares Risiko in sich.
  • Ein TCAS RA zeigt in der überwiegenden Mehrheit der Fälle ein signifikantes Risiko einer Kollision an und trägt deshalb zu einer erheblichen Verbesserung der Flugsicherheit bei.

In diesem Zusammenhang ist das ICAO Doc 4444 ATM/501, Air Traffic Management, Chapter 12.3.1.2 Buchstabe r-u "Phraseologies (ACAS RA)" unbedingt zu beachten.

Auszug:

ICAO Doc 4444 ATM/501, Air Traffic Management, Chapter 12.3.1.2 Buchstabe r-u “Phraseologies (ACAS RA)“

Mit dieser BAZL-Publikation werden allfällige Revisionen und Neupublikationen zu dieser Thematik nicht sichergestellt.

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